Zorgcoördinatie
De acute zorg staat onder druk. Tot 2040 groeit de bevolking met 1,3 miljoen inwoners en verdubbelt het aantal ouderen. Terwijl de wachttijden bij huisartsenpost en de spoedeisende hulp toenemen. Hoe zorgen we er voor dat de zorg voor iedereen toegankelijk blijft? Ons antwoord: zorgcoördinatie! Een zorgcoördinatiecentrum (ZCC).
Het betekent dat wij werken met een 112 meldkamer in Apeldoorn en met een zorgcoördinatiecentrum i.o in Hengelo.
112 meldkamer in Apeldoorn
Wie in nood belt merkt er niets van, maar in het voorjaar van 2023 is onze meldkamer voor alle 112zorgvragen verhuisd naar Apeldoorn . Lees meer over de verhuizing van onze Meldkamer naar Apeldoorn
Zorgcoördinatie is simpel gezegd één centraal telefonisch loket waar alle niet-levensbedreigende zorgvragen binnenkomen en worden behandeld. Op het zorgcoördinatiecentrum werken verschillende zorgverleners samen om uiteindelijk de juiste zorg op de juiste plaats op het juiste moment te bieden.
Diverse partijen maken zich er hard voor dat zorgcoördinatie in de toekomst onder een eigen telefoonnummer bereikbaar is. Uiteindelijk is er dan dus één nummer voor levensbedreigende, spoedeisende zorgvragen (112) en één nummer voor zorgvragen die niet direct levensbedreigend zijn. De animatie laat zien hoe een zorgcoördinatiecentrum werkt.
Op 28 maart 2023 zijn wij gestart met ons ZCC in Hengelo
Interviews zorgprofessionals over werken in Zorgcoördinatiecentrum: