Bellen met

112... En dan?

Het noodnummer 112 mag je bellen als er met spoed politie, brandweer of ambulancezorg nodig is. Een ambulance kan nodig zijn als er sprake is van levensgevaar. Bijvoorbeeld bij een ernstig ongeluk of een andere levensbedreigende situatie. Op de site van de Rijksoverheid wordt uitgelegd wat je in het buitenland kunt doen wanneer je 112 belt en er staat ook informatie voor doven en slechthorenden.

112 en regionale informatie

Niet acuut? Bel de huisarts

Heb je gezondheidsklachten, maar is er niet direct zorg nodig? Dan is de huisarts jouw eerste aanspreekpunt. De huisarts bepaalt, in overleg met jou, of ambulancezorg toch nodig is. Als dat inderdaad zo is, regelt de huisarts dit direct. Huisartsen zijn meestal op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur bereikbaar. Heb je buiten deze tijden medische problemen die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag? Bel dan de huisartsenpost. Ook als je ongerust bent of twijfelt of het verantwoord is om te wachten, kun je de huisartsenpost bellen.

Het eerste aanspreekpunt

Als je met een mobiele telefoon 112 belt, krijgt je eerst de landelijke meldkamer aan de lijn. Bel je met een vaste lijn, dan komt je direct binnen in de meldkamer in jouw eigen regio. In beide gevallen word je één keer doorverbonden. De centralist wil van je weten wáár hulp nodig is en wélke hulp er nodig is: politie, brandweer of ambulancezorg. Als je belt voor een medisch spoedgeval zeg je bijvoorbeeld: “Ik denk dat een ambulance nodig is.” Je wordt dan meteen doorverbonden met de meldkamercentralist ambulancezorg in jouw regio.

De meldkamercentralist heeft een verpleegkundige achtergrond en begrijpt dus wat er speelt. Hij of zij is deskundig in het snel te beoordelen of een ambulance nodig is. Is er inderdaad met spoed medische zorg nodig, dan gaat de ambulance snel op weg.

Alleen voor echte noodgevallen

Soms beslist de meldkamercentralist ambulancezorg dat ambulancehulpverlening niet nodig is. Dat is altijd een zeer zorgvuldige afweging. Er komt dan geen ambulance, maar je krijgt dan wel een goed advies over wat je het beste kunt doen, zoals bijvoorbeeld contact op te nemen met de huisarts of eventueel het ziekenhuis (afdeling Spoedeisende Hulp, SEH). De ambulance blijft zo beschikbaar voor andere noodgevallen.

Advies en zorginstructies

De meldkamercentralist ambulancezorg zorgt dat de ambulanceverpleegkundige en de ambulancechauffeur alle informatie krijgen over de patiënt naar wie zij onderweg zijn. Als 112-beller krijg je telefonisch al de eerste zorginstructies en adviezen van de meldkamercentralist ambulancezorg.
 

 
Noodsituatie

Tips

Wij staan elke dag op scherp om je zo goed mogelijk te helpen. Maar in een noodsituatie kun je ons ook helpen:

  • zorg dat je zichtbaar bent (denk ook aan verlichting of de zichtbaarheid van jouw huisnummer)
  • volg de instructies op van de centralist
  • maak vast ruimte zodat wij er goed bij kunnen
  • blijf kalm en probeer rustig uit te leggen wat er aan de hand is

Vanuit de meldkamer blijven we met je in contact tot de ambulance er is. Zo sta je er nooit alleen voor.