Bellen met

112... En dan?

Het noodnummer 112 mag u bellen als er met spoed politie, brandweer of ambulancezorg nodig is. Een ambulance kan nodig zijn als er sprake is van levensgevaar. Bijvoorbeeld bij een ernstig ongeluk of een andere levensbedreigende situatie. Op de site van de Rijksoverheid wordt uitgelegd wat u in het buitenland kunt doen, wanneer u 112 belt, maar staat ook informatie voor doven en slechthorenden.

112 en regionale informatie

Niet acuut? Bel de huisarts

Heeft u gezondheidsklachten, maar is er niet direct zorg nodig? Dan is de huisarts uw eerste aanspreekpunt. De huisarts bepaalt, in overleg met u, of ambulancezorg toch nodig is. Als dat inderdaad zo is, regelt de huisarts dit direct. Huisartsen zijn meestal op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur bereikbaar. Heeft u buiten deze tijden medische problemen die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag? Bel dan de huisartsenpost. Ook als u ongerust bent of twijfelt of het verantwoord is om te wachten, kunt u de huisartsenpost bellen.

Het eerste aanspreekpunt

Als u met een mobiele telefoon 112 belt, krijgt u eerst de landelijke meldkamer aan de lijn. Belt u met een vaste lijn, dan komt u direct binnen in de meldkamer in uw eigen regio. In beide gevallen wordt u 1x doorverbonden. De centralist wil van uw weten wáár hulp nodig is en wélke hulp: politie, brandweer of ambulancezorg. Als u belt voor een medisch spoedgeval zegt u bijvoorbeeld: “Ik denk dat een ambulance nodig is.” U wordt dan meteen doorverbonden met de meldkamercentralist ambulancezorg in uw regio.

De meldkamercentralist heeft een verpleegkundige achtergrond en begrijpt dus wat er speelt. Hij/zij is deskundig in het snel te beoordelen of een ambulance nodig is. Is er inderdaad met spoed medische zorg nodig, dan gaat de ambulance snel op weg.

Alleen voor echte noodgevallen

Soms beslist de meldkamercentralist ambulancezorg dat ambulancehulpverlening niet nodig is. Dat is altijd een zeer zorgvuldige afweging. Er komt dan geen ambulance, maar u krijgt dan wel een goed advies over wat u het beste kunt doen, zoals bijvoorbeeld contact op te nemen met de huisarts of eventueel het ziekenhuis (afdeling Spoedeisende Hulp, SEH). De ambulance blijft zo beschikbaar voor andere noodgevallen.

Advies en zorginstructies

De meldkamercentralist ambulancezorg zorgt dat de ambulanceverpleegkundige en de ambulancechauffeur alle informatie krijgen over de patiënt naar wie zij onderweg zijn. Als 112-beller krijgt u telefonisch al de eerste zorginstructies en adviezen van de meldkamercentralist ambulancezorg.
 

 
Noodsituatie

Tips

Wij staan elke dag op scherp om u zo goed mogelijk te helpen. Maar in een noodsituatie kunt u ons ook helpen:

  • zorg dat u zichtbaar bent (denk ook aan verlichting, huisnummer)
  • volg de instructies op van de centralist
  • maak vast ruimte zodat wij er goed bij kunnen
  • blijf kalm en probeer rustig uit te leggen wat er aan de hand is

Vanuit de meldkamer blijven we met u in contact tot de ambulance er is. Zo staat u er nooit alleen voor.