Ambulance Oost
Cliëntenraad
Als allereerste cliëntenraad (CR) van Ambulance Oost staan we voor de uitdagende opdracht om inhoud te geven aan de belangenbehartiging van patiënten in de ambulancezorg. Dat is geen eenvoudige opdracht want de zorgmomenten zijn vaak kort van duur, maar wel intens. We nemen als CR deze uitdaging enthousiast aan.
Onze taak als CR is vanuit het perspectief van de patiënt (en zijn/haar naasten) gevraagd en ongevraagd de directeur/bestuurder van Ambulance Oost te adviseren, om daarmee de kwaliteit van zorg- en dienstverlening te verbeteren. Dit gaat zowel om de geplande als spoedeisende ambulancezorg. De CR overlegt driemaal per jaar met de directeur/bestuurder over actuele thema’s en drie keer per jaar heeft de CR een werkvergadering.
De thema’s waar de cliëntenraad zich over buigt zijn:
- organisatieontwikkelingen, daar waar het, het patiëntperspectief raakt;
- kwaliteit van behandeling / zorgverlening;
- patiënten raadpleging en -waarderingsonderzoeken;
- klachtenregeling,
- veilig incidenten melden (VIM);
- bereikbaarheid, toegankelijkheid en aanrijtijden;
- de ambulance als schakel in de keten acute en planbare zorg;
- zaken met betrekking tot patiëntveiligheid en directe patiëntzorg;
- invloed op de benoeming van de leden van het toezichthoudend orgaan met het patiëntperspectief als aandachtsgebied;
- elektronisch patiëntendossier en persoonlijke gezondheidsomgeving.
De cliëntenraad is te bereiken via clientenraad@ambulanceoost.nl
De cliëntenraad behandelt geen klachten, maar staat open voor het ontvangen van eigen ervaringen of signalen over de kwaliteit van de ambulancezorg die patiënten/ burgers met ons willen delen.
Klik hier voor de jaarverantwoording 2023.