Functieprofiel
Lid Cliëntenraad
Ambulance Oost, de ambulancedienst voor Twente (Overijssel). Ons verzorgingsgebied omvat 14 gemeenten, samen goed voor circa 633.917 inwoners. Met circa 267 gedreven vakmensen en 32 moderne ambulances staan wij garant voor professionele ambulancezorg en dienstverlening voor meer dan 45.325 patiënten per jaar.
U kent Ambulance Oost natuurlijk als aanbieder van (eerste) hulpverlening bij ongelukken of acute gezondheidsproblemen, bijvoorbeeld als mensen onwel worden. Voor dat soort spoedgevallen staan onze ambulances 24/7 startklaar bij 11 ambulanceposten, zodat wij altijd zo snel mogelijk ter plaatse zijn. Maar wij doen méér dan dat.
Een deel van onze dienstverlening gebeurt op afspraak, zoals het verantwoord en comfortabel vervoeren van patiënten, waarbij geen spoed aan de orde is. Dat noemen we planbaar vervoer. Bij alle activiteiten handelen onze medewerkers met optimale zorg en persoonlijke aandacht voor de patiënt. Wij bieden onze medewerkers veel ruimte voor scholing om hun kennis en vaardigheden te blijven ontwikkelen.
Wat doet de cliëntenraad?
De cliëntenraad is een medezeggenschapsorgaan dat is ingesteld op basis van de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen. De raad stelt zich ten doel om in de breedste zin van het woord de belangen te behartigen van (potentiële) cliënten. Dit doet zij onder andere door de directeur-bestuurder te adviseren over de door Ambulance Oost benoemde (beleids)plannen en activiteiten. De cliëntenraad bestaat uit drie tot vijf leden.
De cliëntenraad ziet toe op het belang van (potentiële) patiënten inzake:
- Bereikbaarheid, spreiding en toegankelijkheid van de zorg;
- Kwaliteit van behandeling/zorgverlening/triage: de juiste zorg op de juiste tijd en plaats;
- Ambulancezorg als schakel in de keten acute zorg en samenwerking met ketenpartners;
- Klachtenregeling en periodiek patiënt ervaringsonderzoek.
Wat vragen wij?
Algemeen
- Affiniteit met (acute) zorg
- Kunnen participeren vanuit een algemeen patiëntperspectief, ook los van eigen ervaringen;
- Kunnen herkennen van het cliëntenbelang in relatie tot organisatiebelang;
- Goede sociale vaardigheden (samenwerken in teamverband);
- Goede communicatieve vaardigheden (luisteren, verwoorden van standpunten, respectvol kunnen optreden);
- Motivatie en betrokkenheid;
- Correct omgaan met vertrouwelijke informatie (kennis van relevante wetgeving hierover);
- Woonachtig zijn in de regio Twente.
Specifiek
- Beleidsmatige interesse en/of ervaring: in staat om inhoudelijke en beleidsnotities te lezen, duiden en zich hierover een mening te vormen vanuit cliëntenperspectief;
- Kennis van de ontwikkelingen in (acute) zorg en deze volgen;
- Kennis en ervaring op het gebied van management en organisatieontwikkeling en/of medezeggenschap in zorgorganisaties; belangrijk dat lid in staat is vanuit patiënten perspectief te beoordelen wat het belang van de patiënt is;
- Vaardig in digitaal werken: communicatie, informatie-uitwisseling, gebruik sociaal platform en zo nodig digitaal vergaderen (videoconference);
- De wenselijkheid van specifieke kennis vertegenwoordiging van bepaalde doelgroepen zoals ouderenzorg, gehandicaptenzorg, GGZ, huisartsenzorg, etc. is ter nadere uitwerking door de raad zelf op basis van taak en portefeuille verdeling.
Tijdsbeslag
De cliëntenraad vergadert drie keer per jaar met de directeur-bestuurder. Daarnaast zijn er een beperkt aantal vergaderingen in onderling overleg.
Wat bieden wij?
De mogelijkheid om de ontwikkelingen in de ambulancezorg van nabij te volgen. De mogelijkheid om invloed uit te oefenen op deze ontwikkelingen en de belangen van (toekomstige) patiënten te behartigen. Cliëntenraadsleden ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding voor onkosten.
Wilt je meer weten over de vacature en/of ben je geïnteresseerd?
Klik door naar ons Jaarverslag 2022. In dit Jaarverslag staat de patiënt centraal. Het uitgangspunt voor het jaarverslag was: 'de reis van de patiënt'. Of lees meer Klik hier voor meer over cliëntenraad en haar Jaarverantwoording.
Informatie
Nadere informatie over Ambulance Oost is te verkrijgen bij:
Hilde van Mullekom, bestuurssecretaris,
T 06 30769682
E-mail h.vanmullekom@ambulanceoost.nl
Voor meer informatie over de cliëntenraad van Ambulance Oost of voor het kenbaar maken van jouw belangstelling kun je terecht bij:
Laura Reimerink, voorzitter van de Cliëntenraad,
T 06 38322705
E-mail clientenraad@ambulanceoost.nl