10 juli 2017

Nederlanders hebben veel vertrouwen in de ambulancezorg

Een overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking heeft een positieve houding ten opzichte van de ambulancezorg. Dat blijkt uit een online onderzoek van Newcom Research en Consultancy, dat in het eerste kwartaal van 2017 werd gehouden. Het imago-onderzoek is onderdeel van de afsluitende activiteiten voor de publiekscampagne 'De mensen van de ambulance'.

Delen via:
Nederlanders hebben veel vertrouwen in de ambulancezorg

Het onderzoek werd uitgevoerd onder een representatieve steekproef van Nederlanders (N=1.018) van 18 jaar en ouder. Naast het imago van de ambulancezorg werd ook het kennisniveau ten aanzien van ambulancezorg gemeten en zijn verwachtingen ten opzichte van de sector in kaart gebracht.  “Ik ben trots op de resultaten van het onderzoek. Ze sluiten naadloos aan op de missie van de ambulancesector, waarin de juiste zorg voor de patiënt, op het juiste moment en de juiste plaats centraal staan”, aldus Hans Simons, voorzitter Ambulancezorg Nederland (AZN).

Nog steeds positief

Newcom bracht in 2012 het imago van de ambulancesector voor de eerste keer in kaart. Destijds scoorde ambulancezorg hoge ogen bij het brede publiek. Dit beeld is, zo blijkt uit het recente imago-onderzoek, overeind gebleven. “Dit betekent niet dat we op onze lauweren kunnen rusten. De ambulancesector blijft zich voortdurend verder ontwikkelen, onder meer om tegemoet te blijven komen aan de steeds complexere zorgvraag van de patiënt”, geeft Simons aan.

Voorlichting blijft belangrijk

De verwachtingen die mensen hebben van ambulancezorg zijn niet altijd juist. Zo denken veel mensen ten onrechte dat de ambulance de patiënt altijd naar het ziekenhuis brengt. De afgelopen drie jaar heeft de sector via de publiekscampagne ‘De mensen van de ambulance’ flink ingezet op meer informatie over ambulancezorg. De uitkomsten van het imago-onderzoek laten zien dat voorlichting over ambulancezorg belangrijk blijft. De ambulancesector blijft de communicatiemiddelen die voor de campagne ontwikkeld zijn daarom actief inzetten.

Respect voor hulpverleners

Het creëren van respect voor ambulancehulpverleners was ook een belangrijk doel van de campagne. Daarmee zit het gelukkig meer dan goed: het overgrote deel van de Nederlanders (89%) geeft aan dat zij veel respect heeft voor ambulancehulpverleners.

Volgens Simons zijn de uitkomsten van het imago-onderzoek een welverdiende pluim voor ambulancezorgverleners die 24 uur per dag, 7 dagen in de week paraat staan om zorg te verlenen. “Ambulancezorg is een relatief kleine sector, maar een onmisbare schakel in de keten van acute zorg. Het is goed om te zien dat ambulancezorg zo hoog gewaardeerd wordt”, besluit Simons.

Lees het hele rapport hier.

 

Terug naar overzicht