24 april 2017
Extra veiligheid met blauwe lampen
Extra veiligheid door extra geluid, extra veiligheid ook door aangepast flitspatroon…
Extra veiligheid door extra geluid, extra veiligheid ook door aangepast flitspatroon…
Voorrangsvoertuigen moeten zijn uitgerust volgens de regeling optische en geluidssignalen. Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) geeft deze richtlijnen uit. De regeling is voor alle voorrangsvoertuigen gelijk. Aan deze richtlijnen voldoet Ambulance Oost. Maar waar mogelijk proberen we de veiligheid natuurlijk nog meer te verbeteren. Dit heeft geleid tot de invoering van de Martin-hoorn (extra sirene) op al onze ambulances. Voor de zomermaanden zijn 50% van onze ambulances voorzien van de Martin-hoorn.
De volgende stap naar verbetering zetten we momenteel in een pilot en gaat over een aanpassing in de optische signalen (ander flitspatroon van de blauwe lampen). Collega Arrand Klein heeft over beide aanpassingen ook al gesproken tijdens een symposium van IFV op woensdag 19 april.
De ambulances uit de 2016-reeks beschikken over een computergestuurde lichtbalk. Dat ze computergestuurd zijn maakt dat we het lichtpatroon zelf aan kunnen passen. Er zijn hulpverleningsdiensten in Noorwegen die deze aanpassing ook hebben gedaan, maar voor zover wij weten in Nederland nog niet.
Het huidige lichtpatroon is zo ingesteld dat de blauwe lamp flitst van links naar rechts, 50% om en om in hoge frequentie. Met name tijdens avond- en nachturen is dit ook binnen in het ambulancevoertuig behoorlijk hinderlijk.
Met de huidige aanpassing willen we beter zichtbaar zijn voor verkeersdeelnemers en een rustiger beeld creëren in de ambulance. De schakeling is zo omgezet dat de blauwe lamp in de volle breedte aan en uit gaat. Dus 100% blauw aan en uit, dus wel duidelijk zichtbaar maar met een iets rustiger beeld.
We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen.